nom

NOM 250 x 167Brisk ICT hielp de NOM naar de cloud te migreren

‘We schaffen geen ict-producten meer aan, maar huren voortaan online werkplekken’, zegt Yvette Dijkshoorn, hoofd algemene zaken en financiën van de NOM.

Waarom koos de NOM voor een cloud-oplossing?
‘We wilden een grotere flexibiliteit in ons serverpark en makkelijker de capaciteit kunnen bijschalen, zowel naar boven als naar beneden. Inmiddels klaagden medewerkers ook. Ze vonden het ict-platform traag en verouderd. Daarnaast merkten we dat onze organisatie te klein is om het beheer in huis te blijven doen.’

Hoe luidde de vraag?
‘Zorg ervoor dat onze medewerkers altijd en overal kunnen beschikken over een eigen werkplek. Lever een flexibel bedrijfsnetwerk dat we volledig als dienst kunnen afnemen en niet meer zelf hoeven te beheren.’

En toen kwam Brisk ICT in beeld?
‘We hebben gekozen voor een zorgvuldig aanbestedingstraject. Brisk ICT vervulde in de oude situatie de rol van vaste “back-up” voor onze systeembeheerder. Zij mochten dus meepitchen, samen met een achttal andere ict-aanbieders uit Noord-Nederland.’

Hoe verliep het keuzeproces?
‘We hebben eerst een workshop georganiseerd en de uitkomsten daarvan vertaald in een programma van eisen. De belangrijkste pijler van het PvE was: ict-taken uitbesteden en volledig ontzorgd worden. De selectieprocedure leverde twee eindkandidaten op, waaronder Brisk ICT. We besloten daarop een proof of concept op te zetten. In die testfase hebben we de twee voorgestelde cloudoplossingen beoordeeld aan de hand van de vraag: als iets niet werkt, hoe wordt het dan opgelost? Stel, je kunt niet inloggen, de harde schijf is vol of je hebt dringend steun van de helpdesk nodig.’

En?
‘Hoewel de andere aanbieder aanvankelijk iets betere papieren leek te hebben, kwam Brisk ICT als beste uit de bus. Zij wonnen het wat betreft oplossend vermogen. Als NOM hadden we geen behoefte aan ict-oplossingen met gouden randjes. Het maakt ons niet uit wat er bij de ict-dienstverlener achter de schermen gebeurt; als het maar werkt.’

Hoe is de migratie verlopen, wat zijn de ervaringen nu?
‘Inmiddels zijn alle computerwerkplekken binnen onze organisatie vervangen door online werkplekken. Het enthousiasme onder de medewerkers is groot. iKantoor werkt uitstekend. Via een snelkoppeling op het bureaublad van je laptop heb je online toegang tot het bedrijfsnetwerk van de NOM en alle programma’s en bestanden. Van Groningen tot Beijing, het maakt niet uit waar je zit.’

Download deze klantcase als pdf

Overzicht merken
Alles werkt samen
Google+