Onderscheidend zijn met Apple: ‘Gezonde vissen zwemmen tegen de stroom in’

Mac, iPhone, iPad en iPod. Apple is een ‘feel good’ merk, het is een lifestyle. Gebruikers beleven dit doordat elk product van Apple goed doordacht is, de bediening intuïtief is en het een hoge kwaliteitsuitstraling heeft. Deze beleving wordt extra versterkt wanneer de gebruiker meerdere Apple-producten heeft en merkt dat deze volledig op elkaar afgestemd zijn. Maar wat heeft het bedrijfsleven eigenlijk aan de Apple?

Voor de creative industries en in het bijzonder grafische vormgevers is Apple traditioneel het beste systeem. Toch kan tegenwoordig geen professional met droge ogen beweren dat een Microsoft-systeem minder presteert. Een Apple zou ook gebruiksvriendelijker zijn, maar wie het met Windows 7 vergelijkt ontdekt dat dit minstens een ‘close finish’ is. Tot dusver is Apple eigenlijk ‘mislukt’ in het bedrijfsleven.

Apple heeft zakelijk nauwelijks marktaandeel, van de desktopmarkt is slechts 3,5 procent Apple. De iPhone wordt slechts door 3 procent van de bedrijven volop ingezet. Ondanks de aantrekkelijkheid van Apple worden de apparaten nauwelijks in het bedrijfsleven gebruikt. Het succes van Apple ligt vooral bij de high-end consumers en individuele professionals. Voor het bedrijfsleven ligt hier een kans om tegen de stroom in te gaan, om onderscheidend te zijn.

Apple maakt de mooiste computers. Hoewel smaken verschillen, kun je vaststellen dat een werkplek er mooier uitziet met Apple-apparatuur. Klanten die bij ons binnenlopen en een 27 inch Mac (groot helder beeldscherm met ingebouwde computer) zien, voelen zich er onweerstaanbaar toe aangetrokken. Een belangrijk voordeel toch? Immers een prettige werkplek draagt bij aan meer plezier tijdens het werk.

Naast vaste computers (Mac’s) heeft Apple ook uitgekiende portable producten zoals notebooks (MacBook’s), telefoons (iPhone’s) en tablets (iPad’s). Vooral de iPhone en iPad zijn superieur bij toepassingen waarbij mobiliteit een grote rol speelt. De weergave van e-mails bijvoorbeeld zijn onovertroff en. E-mail wordt opgemaakt weergegeven en ziet er dus precies zo uit als op de computer.

Organisaties die zich willen onderscheiden kiezen dus voor Apple. Het is gereedschap waarmee medewerkers graag werken en het staat symbool voor de hoge kwaliteit van het eindproduct dat de organisatie levert.

Joan Stulp
Marketing Apple bij Brisk ICT

Klik hier om dit artikel zoals is geplaatst in magazine A7 te downloaden

Bron: Magazine A7 editie Groningen

Overzicht merken
Alles werkt samen
Google+