Voorkom verlies van bedrijfsdata met een goede back-up

Als u te maken krijgt met brand of diefstal op kantoor, een systeemcrash of een malwareaanval, kunt u belangrijke bedrijfsdata kwijtraken. Dit kan voorkomen worden met een goede back-up. Maar hoe maakt u een goede back-up en waar voldoet een goede back-upprocedure aan?

Waarom is een goede back-up van belang?
Er zijn tegenwoordig veel digitale gevaren die ervoor kunnen zorgen dat u geen toegang meer heeft tot uw bestanden of systeem:

  • Cryptolocker: dit is een vorm van malware die de bestanden op uw computer gijzelt. Middels bijlagen in e-mails of via een link in een website wordt een script op uw computer geïnstalleerd die de bestanden versleuteld en ontoegankelijk maakt. Als dit gebeurt zijn er twee mogelijkheden: de hacker betalen om de bestanden te ontsleutelen óf de bestanden terugzetten met een back-up.
  • Systeemcrash: het kan gebeuren dat uw computer crasht en dat u alles kwijtraakt, tenzij u een back-up heeft gemaakt van uw bestanden en/of systeem.
  • Data die corrupt raakt: data kan corrupt raken door verschillende factoren, waardoor er niet meer mee gewerkt kan worden. Ook sommige versies van malware kunnen corruptie veroorzaken. Als er geen back-up beschikbaar is, kunt u de data niet herstellen en kunt u er niks meer mee. Met behulp van een back-up kan de data echter hersteld worden.

Naast dat het voor uzelf erg vervelend is als u data kwijtraakt, kan dit ook in strijd zijn met de AVG. Als u persoonsgegevens verliest of hier niet meer bij kan doordat bestanden gegijzeld zijn door een cryptolocker, voldoet u niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Soorten back-up
Er zijn twee soorten back-ups die u kunt maken, een systeemback-up en een databack-up. Een korte toelichting:

  • Systeemback-up: bij een systeemback-up maakt u een kopie van het hele systeem, van alle programma’s, instellingen, mails en bestanden. Als uw systeem crasht hoeft dat dus geen groot probleem te zijn, u kunt alles terugzetten met een systeemback-up.
  • Databack-up: naast een back-up van het hele systeem, dient er altijd een goede databack-up gemaakt te worden. Als je bijvoorbeeld één of enkele bestanden terug moet zetten, hoef je zo niet meteen een systeemback-up terug te zetten, maar kun je van dat specifieke bestand een oudere versie terughalen. Een systeemback-up wordt doorgaans dagelijks of minder frequent gemaakt, een databack-up minimaal dagelijks.
Brisk Online Back-up: onmisbaar voor betrouwbare back-ups
Online Back-up van Brisk ICT is een onmisbare, betrouwbare oplossing voor een goede back-upprocedure. Met een beveiligde internetverbinding wordt automatisch dagelijks een kopie van uw bedrijfsgegevens naar de server van Brisk ICT gestuurd. Zo heeft u back-ups buiten de deur en raakt u nooit uw bedrijfsgegevens kwijt. De standaard retentieperiode is 30 dagen, maar indien gewenst kan deze termijn korter of langer worden. Brisk ICT controleert de back-ups op foutmeldingen en indien gewenst beheren wij deze actief, inclusief helpdeskondersteuning.

Een goede back-upprocedure
Een goede back-upprocedure bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Back-up in de cloudBack-up binnen- en buiten de deur: je kunt er bij het maken van een back-up voor kiezen om dit op een externe harde schijf te doen die je bijvoorbeeld op kantoor bewaart. Een back-up binnen de deur wil je altijd hebben zodat je snel en/of grote hoeveelheden data terug kunt zetten. Maar wat als uw kantoor verloren gaat door bijvoorbeeld brand, of iemand steelt deze externe schijf? Het is verstandig om naast een fysieke back-up binnen de deur, ook een back-up buiten de deur te hebben. Dit kan een externe harde schijf zijn die ergens anders bewaard wordt, maar veel handiger is het om een online back-up te maken.
  • Versies en retentie: het is noodzakelijk om meerdere versies van een back-up te hebben, zodat u altijd één terug kunt zetten die nog goed is. Wij adviseren om back-ups een maand te bewaren, maar het is altijd verstandig om ook een back-up van een half jaar of jaar geleden te bewaren.
  • Controle en beheer van de back-ups: zorg dat iemand verantwoordelijk is voor het beheer en de controle op foutmeldingen van uw back-ups. Met behulp van meldingen of een rapport na elke back-up, kunt u zien of de back-up is geslaagd. Controleer ook of er een juiste dataselectie is en dat ook nieuwe mappen of schijven meegenomen worden. Als u zelf niet de kennis of tijd in huis hebt om de back-ups te controleren en te beheren, kunt u dit uitbesteden bij een ICT-leverancier.

Wilt u meer informatie over het inrichten van een goede back-upprocedure? Neem dan vooral eens contact met ons op!

Overzicht merken
Alles werkt samen
Google+