Werken buiten kantoor, data veilig binnen kantoor

Op het moment dat medewerkers remote willen werken en bedrijfs- en/of persoonsgegevens meenemen op laptops, USB-sticks of welke wijze dan ook, is de kans op datalekken groot. Een veilige methode om buiten kantoor te werken en de bedrijfs- en persoonsgegevens binnen de kantoormuren te houden, is werken met Remote Desktop.

Remote Desktop: wat is het?
Met behulp van software, Microsoft Remote Desktop Services, kunt u vanaf een ander device (zowel Apple als Windows) via internet verbinding maken met het bureaublad van uw computer op kantoor en de programma’s en bestanden die hierop staan. In principe neemt u uw computer over vanaf een ander apparaat en krijgt u toegang op afstand tot al uw werkbestanden- en applicaties.

De computer die u overneemt kan letterlijk uw eigen computer zijn op de zaak. Om deze te kunnen overnemen moet de computer wel ‘aan’ blijven staan en mag er niet een andere gebruiker op aan het werk zijn. Voor organisatie is een Remote Desktop server een betere oplossing. Deze server staat altijd ‘aan’ en hierop kunnen meerdere gebruikers tegelijk werken.

Hoe werkt het?
Door in te loggen op een Remote Desktop, krijgt u toegang tot hetzelfde bureaublad en dezelfde applicaties en bestanden als op kantoor. Alle activiteiten die tijdens een sessie (moment van Remote Desktop opstarten tot afsluiten) uitgevoerd worden, spelen zich af op de server. Zodra de sessie afgesloten wordt, blijft er niks lokaal op de laptop staan en blijven alle bedrijfs- en persoonsgegevens veilig binnen de kantoormuren. Het kan gezien worden als een sandbox: alles gebeurt in een beveiligde virtuele omgeving die los staat van de rest van de computer. Daarbinnen kan veilig gewerkt worden en zodra het afgesloten wordt, blijft er niks achter. Wordt een laptop gestolen? Dan is er geen sprake van een datalek omdat er geen bedrijfs- en persoonsgegevens opstaan, dit staat allemaal veilig op de server.

Om de toegangsbeveiliging van remote werken te versterken, is twee-factor-authenticatie (2FA) een goede aanvulling. Inloggen op de Remote Desktop gebeurt met inlognaam en een wachtwoord, maar de kans bestaat dat dit door hackers of meekijkers achterhaald wordt. Door een extra stap toe te voegen aan het inlogproces, zijn achterhaalde inloggegevens voor kwaadwillenden onbruikbaar. Met 2FA wordt zo’n stap toegevoegd: om in te loggen is naast gebruikersnaam en wachtwoord een stukje informatie nodig die enkel en alleen de gebruiker heeft. 

Wanneer kiezen voor Remote Desktop?
Een Remote Desktop is een goede oplossing voor:

  • Afschermen van bedrijfsgegevens en –applicaties
  • Thuiswerkers
  • Multi-vestiging organisaties
  • Kantoren met flexplekken
  • Centraal beheren van werkplekken

Remote werken en de AVG
De komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming komt steeds dichterbij (mei 2018) en organisaties moeten maatregelen treffen om hieraan te voldoen. Remote werken met de Remote Desktop draagt hieraan bij: doordat geen bedrijfsapplicaties- of data op de computer buiten kantoor wordt opgeslagen. Hierdoor is er geen sprake van een datalek op het moment dat onbevoegden toegang krijgen tot de gebruikte computer (bijvoorbeeld een laptop die gestolen wordt). Met twee-factor-authenticatie wordt de toegangsbeveiliging versterkt, zodat onbevoegden geen toegang krijgen tot de Remote Desktop.

iKantoor
iKantoor is de eigen cloud-oplossing van Brisk ICT voor remote werken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de software Microsoft Remote Desktop Services en het datacentrum van Brisk ICT. Vanaf elk apparaat kan ingelogd worden op de werkplek. En dat op een veilige manier: alles staat in een datacentrum, zodra de werkplek afgesloten wordt blijft er niks lokaal op de computer staan. Voor een vast maandbedrag per gebruiker kunnen online werkplekken aangeschaft worden.

Meer weten over remote werken en de oplossing iKantoor? Neem dan vooral eens contact met ons op.

Overzicht merken
Alles werkt samen
Google+